توییتر طرح API ‘Pro’ را برای ‘استارتاپ ها’ راه اندازی کرد. توسعه دهندگان فکر می کنند که این یک سیلی است.

خیلی کم، خیلی دیر. یا واقعاً، هنوز خیلی زیاد و همچنین خیلی دیر. زمانی که صحبت از برنامههای API جدید اعلامشده توییتر برای استارتآپها میشود، این احساس در میان بنیانگذاران استارتآپ و توسعهدهندگان مستقل است.
در روز پنجشنبه، توییتر یک ردیف اشتراک API پولی جدید به نام Twitter API Pro را معرفی کرد که به ادعای شرکت برای «استارتآپها» در نظر گرفته شده است.
حساب رسمی توسعه دهنده توییتر، “با 1 میلیون توییت در ماه، از جمله نقاط پایانی قدرتمند فیلتر شده/جریان و جستجوی بایگانی کامل، کسب و کار خود را آزمایش کنید، بسازید، و مقیاس دهید.” توییت کرد هنگام اعلام طرح
هزینه این طرح جدید API که ظاهراً مناسب برای راه اندازی است؟ 5000 دلار در ماه.
بسیاری از این اخبار جدید ردیف قیمت گذاری «مقرون به صرفه تر» به خوبی نگرفتند.
“من نمی دانم این طرح برای چه کسی است” توییت کرد یک کاربر توییتر
نمی دانم چه نوع «استارت آپی»ی که فکر می کنید می خواهد 5 برابر هزینه کل زیرساخت خود را صرف داده های گران قیمت شما کند.» توییت کرد یکی دیگر.
طرح جدید API چیزی را که توییتر کشته است را احیا نمی کند
پس از اینکه ایلان ماسک شرکت را تصاحب کرد و تصمیم گرفت دسترسی رایگان به API را پایان دهد و شروع به شارژ حداقلی از آن کرد، توسعهدهندگان ماههاست که با نفس خسته شدهاند. 42000 دلار در ماه برای دسترسی سازمانی. این شرکت همچنین در آن زمان از یک برنامه 100 دلاری در ماه رونمایی کرد که برای “دانشجویان” و “علاقمندان” طراحی شده بود، اما اکثر توسعه دهندگان این سطح را به قدری محدود کردند که نمی توانستند برنامه های خود را با استفاده از آن اجرا کنند.
اول توییتر اعلام کرد قیمت گذاری API در ماه فوریه تغییر می کند. سپس، بیش از دو ماه پیش، این شرکت شروع به کار کرد خاموش شدن دسترسی و اجبار به برنامه های اشتراک پولی.
توسعه دهندگان سعی کرده اند با توییتر استدلال کنند و با استفاده از این پلت فرم توضیح دهند که چگونه این مدل جدید اکوسیستم شخص ثالث را نابود می کند. یک گروه خصوصی Slack برای سازندگان برنامه توییتر به سرعت به نزدیک به 900 عضو رسید. طبق گفتههای چند توسعهدهنده در آن چت، آنها شخصاً با توییتر تماس گرفتند و سعی کردند مدلی را مذاکره کنند که بتواند برای هر دو طرف کار کند.
توییتر تکان نمی خورد. نقطه ورود برای دسترسی به API 42000 دلار بود.
بنابراین، بسیاری با یک انتخاب باقی ماندند: به نوعی حداقل 42000 دلار در ماه به توییتر بپردازند یا فروشگاه را ببندند. تعداد بسیار کمی از پلتفرمهای شخص ثالث مبتنی بر توییتر به اندازه کافی پول به دست میآوردند که حتی از عهده این قیمتگذاری برآیند، بنابراین بسیاری از توسعهدهندگان و بنیانگذاران مستقل این کار را انجام دادند. مجبور به انتخاب دومی شد.
ماکسیم دوپره، بنیانگذارش، که مجبور شد پس از تغییرات API برنامه مبتنی بر توییتر خود را به شدت تغییر دهد، در توییتی گفت: «تویتر برنامه PRO API خود را اعلام کرد. حیف که آنها 99 درصد از برنامه های توییتر را قبل از اعلام آن کشتند.
دیگران تجربیات مشابهی را در پاسخ به @TwitterDev به اشتراک گذاشتند.
“خیلی دیر… ما قبلاً خدمات توییتر خود را لغو کرده ایم.” پاسخ داد یک کاربر به اطلاعیه API جدید توییتر.
تونی دین، یکی از توسعه دهندگان مستقل، زمانی که توییتر شرایط API را تغییر داد، در حال رشد موفقیت آمیز برنامه توییتر خود، BlackMagic.so بود. حتی با وجود اینکه او ماهانه ده ها هزار دلار از طریق اشتراک درآمد کسب می کرد، همچنان تحت برنامه 42000 دلاری API ماهانه با ضرر کار می کرد. بنابراین او فروخته شد برنامه او در اوایل این ماه
“قبلاً فروخته شده @blackmagic_so 😂” توییت کرد دین پس از شنیدن اخبار مربوط به برنامه API Pro. “خب، حداقل من کاری را انجام دادم که فکر میکردم مسئولیتپذیرترین کاری است که در آن زمان بهعنوان صاحب کسبوکار میتوانستم انجام دهم🤷♂️”
بنابراین، در حالی که به احتمال زیاد تعداد زیادی از سازندگان برنامه وجود دارند که از این طرح جدید 5000 دلاری در ماه سود خواهند برد، اکثر آنها هنوز در کمین مانده اند. آنهایی که میتوانستند آن را عملی کنند، باید برنامههای خود را دوباره پیکربندی میکردند و ماهها پیش ادامه میدادند. بقیه هنوز قیمت دارند.
“تنها افرادی که این کمک می کند برنامه هایی هستند که اکنون می توانند با خیال راحت از 42 هزار دلار در هر متر کاهش دهند.” توییت کرد دن رودن، توسعهدهندهای که مجبور شد مسیر استارتآپ تحلیلی توییتر خود را کاملاً تغییر دهد. “هنوز هیچ طرحی وجود ندارد که سازندگان مستقل یا ابزارهای جدید بتوانند از آن استفاده کنند. این به اکوسیستم کمک نمی کند.”
API توییتر در هر نقطه قیمتی یک آشفتگی ایجاد می کند
مدل جدید API با قیمت گزاف توییتر باعث دردسرهای زیادی برای این شرکت و همچنین مشتریان سابقش شده است.
آ گزارش جدید از ایندیپندنت دریافت که به محققانی که زمانی برای یک سطح آکادمیک از قیمتگذاری API پرداخت میکردند، که دیگر وجود ندارد، گفته میشود که برای ردیف جدید 42000 دلاری پرداخت کنند یا دادههایی را که از زمانی که مشترک پرداختکننده بودند از آن دریافت کردهاند حذف کنند. توییتر یکنواخت بود مجبور کردن هزینه بر اساس حسابهای خدمات عمومی و ایمنی عمومی مانند سرویس ملی هواشناسی و MTA، قبل از اینکه واکنشهای منفی آنها را مجبور به انجام دوره معکوس در مورد شارژ برای آن موارد استفاده خاص. حتی شرکت های بزرگتر دوست دارند مایکروسافت، اینترکامو شرکت مادر وردپرس اتوماتیک تصمیم گرفت ساختار قیمت گذاری جدید توییتر را برای دسترسی API به اشتراک بگذارد و ادغام های توییتر را از پلتفرم های خود حذف کرد.
در این مرحله، توییتر باید بیش از یافتن نقطه شیرین قیمت گذاری برای همه انواع مختلف کاربران API خود، انجام دهد. باید اعتماد را با توسعه دهندگان بازسازی کند تا زمان و منابع گرانبهای خود را برای ساختن پلتفرمی تلف نکنند که دوباره آنها را فعال کند. و بر اساس احساس بسیاری از این توسعه دهندگان و بنیانگذاران مستقل، ممکن است برای انجام این کار برای توییتر خیلی دیر شده باشد.
#توییتر #طرح #API #Pro #را #برای #استارتاپ #ها #راه #اندازی #کرد #توسعه #دهندگان #فکر #می #کنند #که #این #یک #سیلی #است